Майстер-клас «Калейдоскоп»: Як тчуть решетилівські килими

Майстер-клас «Калейдоскоп»: Як тчуть решетилівські килими Наша спадщина 05.07.2025 09:00 Укрінформ Залежно від дизайну та різноманітності кольорів, щодня можна виготовляти від трьох до восьми сантиметрів килима.

У місті Решетилівка, що в Полтавській області, вручну виготовляють вишукані килими з квітковим візерунком. Майстри використовують різнокольорові вовняні нитки для зображення дерев, квітів та птахів. Яскраві композиції з квітковими та тваринними мотивами вирізняються своєю майстерністю та сюжетом. У 2018 році спадщину квіткового килимарства з Решетилівки, що в Решетилівському районі Полтавської області, було визнано та включено до Національного списку елементів нематеріальної культурної спадщини України.

ТУТ ПРАЦЮЮТЬ ЕКСПЕРТИ З ВИГОТОВЛЕННЯ КИЛИМІВ

Ініціативу щодо внесення квіткового килимарства Решетилівки до Національного списку очолив заслужений майстер народного мистецтва України, член Національної спілки майстрів народного мистецтва та Національної спілки художників України Олександр Бабенко.

Серед відомих майстрів – такі відомі ткачі, як Петро Шевчук, Євген та Ольга Пілюгіни, Наталія Дмитренко, Сергій Вакуленко, Юлія Парійчук, Ніна Токова, Василь Деркач, Василь Кріль, Тетяна Кирпотіна.

Олександр Бабенко. Фото надано Центральною виборчою комісією.

У 2018 році в Решетилівці було створено Всеукраїнський центр вишивки та килимарства, метою якого є збереження, примноження та популяризація художніх народних ремесел. Він також створює художньо вишукані колекції килимів та вишитих виробів, натхненні традиційними візерунками сорочок, ілюстраціями та техніками, характерними для Решетилівського регіону та інших регіонів країни.

Директор цього мистецького закладу, заслужений майстер народного мистецтва України, член Національної спілки майстрів народного мистецтва, доктор філософії Надія Вакуленко проводить кореспонденту Укрінформу екскурсію майстернею, де творять професіонали килимарства.

Надія Вакуленко. Фото надано Всеросійською центральною виборчою комісією.

Майстерня нагадує калейдоскоп, наповнений різнокольоровими мотками ниток, ескізами та килимами як великих, так і малих розмірів. Майстрині вміло маніпулюють нитками пальцями, оживляючи цю яскраву картину.

«Деркання» – техніка решетилівського килимарства

Як пояснює пані Надія, вони власноруч фарбують нитки, які використовують у своїй роботі. Здебільшого вони купують білу вовняну пряжу, а потім фарбують її в різні бажані відтінки та тони.

Вакуленко розповідає, що у своїй майстерності він використовує шість основних технік, включаючи техніку «ривків».

– Класичний квітковий решетилівський килим поєднує в собі квіти та інші мотиви в дизайні. Фон не просто один колір, натомість численні відтінки переплітаються між собою. Ця техніка, яка називається «деркання», характерна для решетилівських килимів: гра відтінків створює ефект мерехтіння. Крім того, ці килими вирізняються гармонійною та вишуканою кольоровою палітрою, – уточнює директор центру.

Він додає, що це, по суті, являє собою мальовничу інтерпретацію килима, де «розтягування» кольору досягається за допомогою ниток порівнянних тонів. Спостереження за готовим виробом виявляє безліч відтінків. Завдяки техніці «витягування» зображення на килимах набувають глибини, візуального насиченості та об’ємності.

«Вищипування» помітне навіть у килимах меншого розміру. Надія Вакуленко зазначає, що здатність створювати мініатюрні роботи демонструє майстерність, оскільки це часто може бути складніше через численні крихітні елементи.

ГОЛОВНИЙ ПРИНЦИП У РОБОТІ – ДОТРИМАННЯ ТРАДИЦІЙ

Співрозмовник згадує, що в Центрі працюють висококваліфіковані майстри, які закінчили Решетилівський художній професійний ліцей та мають дипломи.

Серед них Людмила Дмитренко, яка також пропрацювала на заводі 16 років.

Людмила Дмитренко

«Я здебільшого зосереджувалася на ткацтві. Однак, я перейшла до створення таких килимів», – зазначає вона.

Пані Людмила та її колега Тетяна Лебединська прагнуть зрештою відтворити аспект давньої української традиції – полтавську плахту.

Робота Юлії Парійчук

Керівниця науково-виробничого відділу килимарства Юлія Парійчук презентує свій поточний проєкт: він більше схиляється до художнього вираження, ніж до класичного дизайну, оскільки розповідає історію. Тим не менш, майстриня наголошує, що суворо дотримується традиційних технік: «У нашому килимарстві,

Источник: www.ukrinform.ua

No votes yet.
Please wait...

Залишити відповідь