Цього літа в Україні мають з’явитися перші літаки F-16 від союзників. Українські пілоти та інженери завершують навчання за кордоном і готові освоюватися у рідному небі. На фінальній стадії – підготовка інфраструктурних рішень для захисту винищувачів від російських атак. Та чи поява довгоочікуваних F-16 в українському повітряному просторі змінить ситуацію на полі бою? Думки збирав «Апостроф».
Процес передачі Україні літаків F-16 добігає кінця. Ключовий етап – підготовка пілотів та обслуговуючого персоналу, яка зайняла вже понад пів року, на завершальному етапі.
Як розповідав речник командування Повітряних сил ЗСУ Ілля Євлаш в ефірі загальнонаціонального телемарафону пілоти вже напрацювали необхідну кількість польотогодин. І, по суті, відшліфовують свої навички. Те саме стосується технічного персоналу.
«Як тільки ми закінчуємо підготовку одних, на їхні квоти одразу набираються інші фахівці. І, звісно, що досвід цих людей може мультиплікуватися вже безпосередньо в Україні – вони можуть ділитися своїм досвідом з колегами», — розповідавЄвлаш.
Це означає, що у найближчі місяці, якщо не тижні перші F-16 з’являться на полі бою в Україні. Загалом же наразі західними партнерами України оголошено про плани передати їй 45-60 літаків. Та головне питання залишається відкритим – чи стануть літаки, яких так домагалася українська влада геймченджерами в цій війні.
Комплектація має значення
Ефективність застосування F-16 в Україні залежить від низки факторів. По-перше, скільки, врешті-решт, винищувачів реально передадуть у розпорядження ЗСУ, по-друге, якою буде комплектація: яке озброєння надійде з цими літаками, якого типу ракети, якої дальності.
Начальник авіації командування Повітряних сил ЗСУ Сергій Голубцов в інтерв’ю «Донбас Реалії» (проект Радіо Свобода) стверджував, що всі літаки, які отримає Україна, пройшли певну модернізацію, там стоїть покращений приціл для виявлення повітряних цілей.
«Разом з літаками буде надаватися спеціальний контейнер, який дозволяє знаходити і наводити ракети, бомби на наземні цілі. Також ця модернізація в основному стосувалася переобладнання літака для використання саме високоточної зброї», – пояснював він.
Втім, за словами Голубцова, одним літаком завоювати перевагу в повітрі буде важко, тому Повітряні сили будуть використовувати їх у комплексі.
«Авіація воює парами, ланками, ескадрильями. Ми будемо починати з меншого і нарощувати. Я думаю, щонайменше ланка у нас точно буде. Хоча це мінімум. Може бути і більше», – додав він.
Голубцов пояснює, що не всі винищувачі, які формально передадуть Україні, опиняться на українській території.
Деякі залишаться в тих центрах, де готують пілотів та інженерів, інші зберігатимуть на безпечних авіабазах поза Україною як резерв для заміни несправних літаків або на час проведення регламентних робіт.
«Щоб ми могли постійно мати в операційному складі певну кількість літаків, яка буде відповідати кількості пілотів. Буде більше пілотів – буде більше літаків в Україні», — пояснив Голубцов.
Але простір для нарощування флоту F-16 можливий, переконаний він.
Нині чотири країни: Нідерланди, Данія, Бельгія та Норвегія підтвердили рішення про надання літаків Україні. У той час як у світі цих літаків — набагато більше.
«Майже всі країни, в яких на озброєнні є F-16, поступово переозброюються на F-35. Тому цих літаків буде більше. І пропонувати, напевно, Україні їх також будуть», — пояснюють в Повітряних силах.
Чи стане поява F-16 переломним моментом у війні?
F-16 – це безумовне посилення України на фронті, переконаний військовий експерт, головний редактор Defence Express Олег Катков.
«Після того як ми отримуємо оці багатоцільові винищувачі, ми зможемо досить багато проводити різноманітних операцій, в тому числі в повітрі і в плані відбиття повітряного нападу, і завдання повітряних ударів по противнику», — заявив Катков у ефірі телеканалу «Еспресо».
Ці літаки посилять повітряну оборону Україну, дадуть змогу ефективніше відбивати повітряні атаки, завдавати потужних ударів по російських військах на лінії зіткнення, прогнозують в Повітряних силах.
Але швидкого ефекту очікувати також не варто, попереджає Ілля Євлаш.
«Льотчики мають освоїтися в повітряному просторі України, оскільки виконання бойових завдань дещо відрізається від навчально-тренувальних польотів», — зауважив він.
Сергій Голубцов додає, що оцінювати ефективність F-16 краще в комплексі.
Важливо, щоб паралельно працювали комплекси Patriot, військова мережа обміну інформацією Link 16 та потужні засоби РЕБ, наприклад, літаки дальнього радіолокаційного виявлення. Зокрема, 29 травня у Швеції офіційно підтвердили наміри передати Україні два літаки ASC 890, що мають відповідний функціонал.
«F-16 не є панацеєю, і ми не носимо рожеві окуляри. Ми прекрасно розуміємо, що одним літаком завоювати перевагу в повітрі буде важко», — каже Голубцов.
Але в комплексі з іншими засобами РЕБ та ППО літаки дадуть змогу відсунути подалі від лінії бойового зіткнення російські літаки, які скидають руйнівні КАБи на українські міста та позиції українських захисників.
Наступним етапом, за словамиГолубцова, буде «полювання за російськими літаками прикриття Су-35».
«Якщо нам вдасться їх відігнати хоча б ще на 30-50 км подалі, це можна буде вважати вже моментом перелому і завоюванням, якщо не переваги, то паритету в повітряному просторі», — зазначив Сергій Голубцов.
Ціль номер один
Важливо також розуміти, наголошують експерти, що для Росії F-16 на полі бою негайно стане об’єктом підвищеної уваги.
«Будь-які функціональні винищувачі, які опиняться в Україні, стануть ціллю номер один. Кремль кине все, що в нього є, щоб знищити їх на землі і максимально розтиражувати у випадку будь-якого натяку на успіх. Тому що для нього це буде величезна перемога — перекреслити зусилля багатьох країн», — вважає Олег Катков.
Тому, за його словами, спочатку Україна має подбати про потужне ППО і захищені місця базування літаків.
Військовий експерт нагадав, що, за інформацією командування Повітряних сил ЗСУ, літаки F-16 перебуватимуть на території України у закритих підземних спорудах, а також постійно маневруватимуть.
«F-16 будуть перебувати в постійному маневрі й регулярно змінювати авіабази. Тобто це доволі масштабний інфраструктурний проект, і це глобальна задача», — зауважив Катков.
Речник командування Повітряних сил ЗСУ Ілля Євлаш переконує, що у військовому керівництві добре усвідомлюють ці ризики.
«Ми розуміємо, що ворог буде полювати на ці літаки. Ми зараз бачимо що ворог активно намагається атакувати наші аеродроми, — каже він. — Проте українська авіація продовжує виконувати завдання досить успішно. Тому всі необхідні заходи будуть вжиті, аби убезпечити літаки та за забезпечити ефективне виконання завдань в нашому повітряному просторі».
Чому ви можете довіряти vesti-ua.net →
Читайте vesti-ua.net в Google News
Источник: www.vesti-ua.net