НАЗК закликає Раду не ухвалювати поправки, які обмежують перевірки сумнівних активів

НАЗК закликає Раду утриматися від ухвалення поправок, які б обмежили контроль за сумнівними активами 24.03.2025 12:35 Укрінформ Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) звернулося до Верховної Ради з проханням не згортати функції контролю за способом життя декларантів.

Про це повідомляє прес-служба НАЗК, передає Укрінформ.

“До Верховної Ради України внесено пропозиції щодо внесення змін (12374-д) до статті 51-4 “Моніторинг способу життя суб'єктів декларування” Закону України “Про запобігання корупції”, які можуть підірвати механізм моніторингу способу життя (ММЖ), запроваджений Національним агентством з питань запобігання корупції. На найближчому пленарному засіданні народні депутати України розглянуть зміни, які суттєво обмежить можливості НАЗК щодо перевірки законності майна чиновників. НАЗК звернулося до Верховної Ради України з проханням зберегти цей дієвий інструмент у боротьбі з корупцією», – йдеться у повідомленні.

У відомстві наголосили, що запропоновані зміни також ускладнять перевірку сумнівних активів, зокрема унеможливлять оцінку активів, отриманих через державну службу, що створить корупційні ризики, дозволяючи декларантам декларувати необліковане майно для наступної легалізації.

У відомстві уточнюють, що серед запропонованих на розгляд нардепів змін – обмеження НДІ лише часом, протягом якого особа має статус суб’єкта декларування, що унеможливить оцінку законності раніше набутих статків та з’ясування походження майна із законним доходом до вступу на державну службу. Як повідомляє прес-служба НАЗК, це створює ризик легалізації необґрунтованих статків та звільнення осіб від відповідальності після звільнення.

Крім того, нардепи перевірять запровадження податкового законодавства виключно для декларанта та членів його родини, що може дозволити недобросовісним чиновникам реєструвати активи на сторонніх імен без можливості виявлення. У відомстві зазначають, що поточний процес моніторингу сприяє виявленню таких випадків.

Ще одна запропонована поправка має на меті обмежити тривалість виконання IMS до трьох місяців.

«Моніторинг потребує часу для аналізу значних обсягів даних, проведення міжнародних запитів і ретельної перевірки фінансових документів. Навіть базовий моніторинг способу життя може тривати до шести місяців, тоді як для більш складних ситуацій може знадобитися більше року. Запропоновані терміни унеможливлюють ефективне виявлення корупції», – пояснюють у відомстві.

НАЗК також наголошує, що стаття 290 Цивільного процесуального кодексу України допускає визнання майна, зареєстрованого на ім’я третіх осіб від імені суб’єкта декларування, безпідставним або якщо посадова особа може прямо чи опосередковано вчиняти щодо такого майна дії, що прирівнюються до здійснення права управління ним. Це стосується механізму цивільної конфіскації.

У результаті роботи НАЗК у сфері УІК до САП передано 61 справу на загальну суму 231,56 млн грн для позовів до Вищого адміністративного суду, ще 30,95 млн грн вже залучено в дохід держави.

Загалом сума безпідставно одержаних активів та незаконного збагачення, виявлених у ході ПР, проведеного НАЗК, перевищує 1,5 млрд грн.

«Запропоновані зміни спрямовані виключно на обмеження можливостей Національного агентства та ліквідацію такого важливого інструменту фінансового нагляду, як УІК, що, безсумнівно, негативно вплине на його ефективність», – наголошують у відомстві.

Водночас законодавство не обмежує повноваження інших правоохоронних органів щодо збирання доказів щодо нелегітимності активів відповідно до статті 290 Кримінального процесуального кодексу України. У відомстві вважають, що ці зміни призведуть до регресу щодо нагляду за майном державних службовців через UIC, підвищення ефективності якого нещодавно визнали міжнародні організації та експерти.

Як повідомлялося, під час засідання Верховної Ради 12 березня були внесені пропозиції до законопроекту “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення інституційної спроможності Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, і вдосконалення механізмів управління активами”, якими, серед іншого, передбачалося, що НАЗК перевірятиме лише активи суб’єкта декларування та його родичів на час перебування суб’єкта декларування статусу суб’єкта, зобов’язаного подавати декларацію.

Е-декларації НАЗК ВР

Источник: www.ukrinform.ua

No votes yet.
Please wait...

Залишити відповідь