
Переможець Global Teacher Prize Ukraine 2025 обстоює об’єднаний метод у навчанні природничих дисциплін 29.10.2025 00:40 Укрінформ Харківський вчитель Руслан Шаламов, який цьогоріч став лауреатом Global Teacher Prize Ukraine, шкільну програму з біології вважає роз’єднаною та наполягає на необхідності використання інших прийомів – функціонального, еволюційного чи екологічного.
Про це освітянин заявив у розмові з Укрінформом.
“Програма роз’єднана: починається з біології рослин, далі біологія тварин – ніби це два окремі світи. Ви виходите на вулицю: дерево росте, на ньому – пташка, під ним котик сидить, комахи снують. Воно ж усе взаємопов’язане! А в нас у школі – ні: рослини – окремо, тварини – окремо, а людина то взагалі – щось інше. Ми людину цілий рік вивчаємо, а потім – загальні біологічні закономірності. І зв’язку – жодного. Роз’єднувальний метод працює у вищому навчальному закладі, але не в школі. Ну скільки відсотків дітей стануть біологами? Зовсім небагато. А біологію треба вивчити всім. Тому що це основа. Це шлях до цивілізованої взаємодії з довкіллям, до збереження природи, до заощадження ресурсів; це шлях у медицину, ветеринарну справу, сільське господарство”, – відзначив педагог.
Він пояснив: у функціональному методі тема “Дихання” чи “Травлення” охоплювала б усі живі організми. Екологічний метод передбачає, що розділи “Степ”, “Ліси” чи “Пустелі” розглядаються з усіма компонентами життя – ґрунти, води, повітря, рослини, тварини.
За словами освітянина, він вже давно бажає написати посібник з біології за якоюсь новою програмою, однак наразі цього не робить, оскільки вона не знайде підтримки у більшості колег.
“Колись я створю таку програму. Чому не зараз? Тому що я знаю, що її ніхто не обере. Якби не давали грифів (Міністерством освіти і науки, – ред.) старим програмам і подалися б тільки нові – тоді так. Але навіть якщо буде одна роз’єднувальна серед багатьох програм з іншими методами – усі оберуть ту стареньку”, – сказав Шаламов.
В цілому педагог виступає за об’єднаний метод у вивченні природничих наук, коли викладається один предмет – Science.
“Але у нас цей систематичний метод. Коли в Радянському Союзі запроваджували в школі предмет «Біологія», вишівські викладачі зробили курси, просто скоротивши свої програми, як могли, їх спустили вниз на вчителів – і вперед. І нічого не змінюється досі. От що сумно. Фізика – от скільки навалено теорії, хімія – стільки, і з усіх предметів так. Але тепер, коли в нас хоча б уже говорять про інтеграцію, вчителі в шоці: «А що ж я буду викладати?». Ну хто після школи знає фізику на тому рівні, за тією програмою? Так ви опустіться звідти, дайте в руки інструменти – хай діти експериментують, досліджують, проєктують та вивчають природу в комплексі, яка вона є, бо вона насправді єдина”, – наголосив Шаламов.
Як повідомляв Укрінформ, 4 жовтня в Україні обрали переможця щорічної премії для освітян Global Teacher Prize Ukraine, ним став учитель біології та екології «Харківського наукового ліцею-інтернату "Обдарованість" Харківської обласної ради» Руслан Шаламов.
А переможцем у номінації «Вибір українців» став учитель хімії з Івано-Франківська Юрій Пахомов.
Школа Вчителі Global Teacher Prize




