Політолог Олексій Кошель про новий уряд: Ми навіть не розуміємо, що в країні криза управління

Фото: FB Юлія Свириденко

Україна призначила новий уряд. Чи призведе це до сприятливих результатів, яким має бути ідеальний уряд і чого ми можемо від нього очікувати? – запитав журналіст Коротько у політолога Олексія Кошеля .

Буде створено два «мега-міністерства»

– Президент Зеленський, на відміну від своїх попередників, експериментує з урядом – переставляє та реструктуризує міністерства. Чого він прагне цим досягти?

Політолог Олексій Кошель. Фото: https://ukr.radio

– Це може бути спробою знайти ефективних менеджерів та адміністраторів, але виникає питання: наскільки це ефективно? Будь-які зміни в Кабінеті Міністрів передбачають зміни внутрішньої структури. Це типова практика, коли прем’єр-міністр має повноваження формувати власну команду та формулює модель, що відповідає його команді, основним цілям та пріоритетам роботи.
Однією з визначних рис цього уряду є створення двох мега-міністерств. Перше – це Міністерство оборони, яке може включати Міністерство стратегічних галузей промисловості, що представляє понад 50% бюджету, фактично державу в державі. Друге – це посилення економічного сектору уряду, який очолить Олексій Соболєв, колишній заступник Юлії Свириденко.

– Вісім попередніх міністрів залишаться в уряді, тож що передбачає це «оновлення влади», про яке заявив Офіс президента?

– Проблема не лише в кількості міністрів, які залишаються або йдуть. Серед цих вісьмох є кілька досить компетентних і сильних людей. Проблема полягає в тому, що наша система прийняття рішень неефективна, і ми вже кілька років спостерігаємо значну управлінську кризу. На жаль, ми навіть не усвідомлюємо, що в країні існує управлінська криза.

У новому уряді бракує представників поза межами усталеної системи, і малоймовірно, що там будуть представники бізнесу чи попередніх урядових команд, тому зараз немає підстав обговорювати оновлення та зміцнення Кабінету Міністрів. Наразі, схоже, що розпочнуться дискусії про «нову кров», які підтримуватимуться інтенсивною медіакампанією протягом кількох місяців, яку висвітлюватимуть численні ЗМІ, але насправді нічого суттєвого не зміниться.

В ідеалі, Кабінет Міністрів має бути структурований таким чином: максимальна незалежність Прем'єр-міністра у формуванні команди. Наразі ми спостерігаємо деякі дивні дії, такі як розформування Міністерства національної єдності, попри запевнення, зроблені лише кілька місяців тому щодо важливості цієї структури. Це має критичне значення, враховуючи значну кількість трудових мігрантів та біженців, з якими ми зараз стикаємося – близько 7,5 мільйонів осіб.

Знову ж таки, я ставлю питання: чому Міністерство спорту потрібне на цьому етапі, і яка була мета тривалих переговорів з Міністерством культури, коли до нього додавали стратегічні галузі промисловості? Чесно кажучи, я не розумію причини цього.

Рада отримала необхідну кількість голосів «за» під час першого ж голосування. Фото: Залізний народний депутат / Telegram

Кабінет Міністрів фактично перетворено на департамент Адміністрації Президента.

– Ви згадали Міністерство національної єдності, яке раніше очолював міністр Чернишов. Чи не вважаєте ви, що нові міністерства часто створюються не для посилення функціональності уряду, а для конкретних осіб?

– Дійсно, таке явище поширене в різних адміністраціях. Зараз, коли Кабінет Міністрів по суті функціонує як департамент Адміністрації Президента, ми спостерігаємо, що окремі міністерства справді створюються для конкретних осіб або для утримання певних осіб. Окремі парламентські комітети так само формуються для конкретних людей, що негативно впливає на співпрацю між урядом та парламентськими комітетами у вирішенні законодавчих питань.

Наприклад, парламент не підтримує дві третини пропозицій уряду, проте уряд не сприймає це як проблему.

Кабінет Міністрів не визнає, що, наприклад, запропоновані ним законодавчі зміни щодо мобілізації мали бути прийняті щонайменше на півтора року пізніше. Отже, проблеми, з якими ми зараз стикаємося у сфері мобілізації, є одним із наслідків несвоєчасного прийняття рішень.

Нещодавно парламент схвалив важливий законопроект щодо імпорту оптоволоконних кабелів для дронів без ПДВ та митних зборів, що пришвидшить імпорт матеріалів, необхідних для виробництва дронів. Однак цей законопроект був внесений не урядом, а депутатами. Більше того, його ухвалення було відкладено щонайменше на шість місяців. Це відображає не просто бездіяльність, а кричущу бездіяльність. Однак уряд не зміг усвідомити це питання, і розуміння цього питання досі немає. Тим не менш, ніхто над цим не замислюється.

– Чому, наприклад, було об’єднано Міністерство економіки, Міністерство сільського господарства та Міністерство екології?

– Мені складно коментувати, оскільки враховуючи надзвичайно серйозні виклики, що виникли під час війни, зокрема розмінування сільськогосподарських угідь та пошук нових ринків збуту, Міністерство сільського господарства мало бути збережено.

– Загалом, схоже, що міністрів просто переміщують. Чому колишнього прем’єр-міністра Шмигаля призначають очолити Міністерство оборони, а міністра енергетики Галущенка очолюють Міністерство юстиції?

– Я схильний вважати, що обґрунтування полягає в тому, що після кількох років керівництва виконавчою гілкою влади Денис Шмигаль справді здобув певний професійний досвід у військових питаннях та військово-оборонних закупівлях, зокрема у підписанні контрактів. Тому логічно припустити, що його призначення на посаду голови Міністерства оборони має певні підстави.

Фундаментальна проблема полягає у відсутності досвідчених менеджерів та кризових менеджерів.

– А чим було обґрунтовано намір призначити колишнього міністра оборони Рустема Умерова послом України в Сполучених Штатах?

– Я завжди не схвалював таке міркування, як-от коли Ірину Венедіктову звільнили з посади прокурора

Источник: kp.ua

No votes yet.
Please wait...

Залишити відповідь