Незамінний Mavic: чи можемо ми уникнути китайської «голки дрона»? Експертні висновки 06/02/2025 13:39 Укрінформ Перевершити китайську монополію поряд з бюджетними можливостями Російської Федерації – складно, але саме час шукати альтернативи зручному та відомому Mavic 3.
Як повідомляє Bloomberg, Китай перешкоджає постачанню дронів Mavic до України та інших європейських країн, заявив Володимир Зеленський. «Китайські дрони Mavic доступні для Росії, але не для України. У Росії є виробничі лінії за участю китайських представників», – повідомив президент журналістам 27 травня. Неназваний європейський чиновник підтвердив це, заявивши, що хоча Китай обмежив експорт певних компонентів дронів до західних країн, зокрема магнітів двигунів, він збільшив їх постачання до Росії. Саме так Пекін сприймає свою роль у «сприянні» мирним переговорам.
Літаки Mavic є незамінними на передовій. Хоча збір коштів на ці дрони відбувається регулярно (хоча й рідше, ніж у перші роки конфлікту), попит залишається високим. Ми проконсультувалися з експертами, які вже стикаються з проблемами з їх постачанням, та з тим, як вони оцінюють перспективи заміни Україною цього улюбленого безпілотника альтернативами вітчизняного виробництва.
ЧОМУ ЦЕЙ ДРОН НЕЗАМІННИЙ
Дрони Mavic від DJI, мабуть, є найпоширенішими моделями, що використовуються на передовій як для коригування артилерії, так і для доставки. Їхнє широке використання, а не унікальність, є значним, як зазначає військовий аналітик Defense Express Іван Киричевський. «Кількість дорівнює якості. Цей тип дрона зазвичай працює на полі бою близько 6 годин, перш ніж він або виходить з ладу, або його нейтралізує ворожий засіб радіоелектронної боротьби», – пояснює він. «Це становить 60-80% БПЛА, в результаті чого лише один з 15 запущених дронів успішно досягає цілі». Отже.
Мавіки, хоча й не є ідеальною моделлю, мають численні недоліки. «Це не чудодійна зброя, необхідна для виживання; радше, ми обходимося тим, що маємо», – додає Киричевський. Наприклад, присутність хмари дронів уздовж лінії зіткнення підтримується постійною різноманітністю дронів – тих, що серійно виробляються.
Чи існує їх значний дефіцит? Наразі ми купуємо дуже мало Mavic з Китаю, стверджує Ілля, головний інженер виробника безпілотників 3DTech та бойовий пілот, відомий як Ронін. «Переважна більшість придбана або в Україні, або волонтерами в Європі. Я використовую Mavic з 2019 року і не знаю нікого, хто привозив Mavic з Китаю», – ділиться він з власного досвіду. «Їх багато на складах по всій Україні». Якщо взводу потрібен Mavic, ніхто чекатиме на партію з Китаю; вони купуватимуть його на місці. Ціноутворення визначається тут.
Більше того, ціни на міжнародному ринку почали зростати, за словами Валерія Яковенка, співзасновника DroneUA та експерта з безпілотних технологій. Це головним чином тому, що Російська Федерація, попри санкції та обмеження, намагається проникнути на світові ринки та отримати доступ до ланцюгів поставок. Україна зосереджується на зовнішніх поставках, щоб забезпечити компонентну базу для виробництва своїх дронів, одночасно прагнучи локалізувати виробництво. Тим часом Російська Федерація затоплює ринок капіталом, що призводить до зростання цін на запасні частини, пояснює він. «Це питання пов'язане не з державною політикою КНР чи інших країн, а з підприємцями, які женуться за прибутком, продаючи російське обладнання через треті країни, таким чином обходячи санкції». Поставки до Росії продовжуються не безпосередньо з Китаю, а через Білорусь та інших посередників. «На ті ж Mavic ціни за останні місяці іноді зростали до 30%», – стверджує Яковенко. «Це значно впливає на здатність українських добровольців їх купувати».
Мавік, на який громада Канева зібрала 124 тис. гривень восени 2022 року. Фото dzvin.media
Закупівлі організовані через європейські країни, такі як Німеччина чи Польща, зазначає пан Валерій, але іноді виникають труднощі щодо доставки великих обсягів. Наразі Україна використовує дрони значно більше, ніж інші європейські країни, і
ЩО ДАЛІ: НОВА ВЕРСІЯ MAVIC, НОВІ ВИКЛИКИ
У травні 2023 року такі платформи, як AliExpress та Banggood, офіційно заборонили продаж бойової FPV-продукції на своїх сайтах, згадує Ілля. Спочатку це стосувалося всіх периферійних пристроїв та технологічних рішень, доступних на ринку: контролерів польоту, двигунів, відеоприймачів, відеопередавачів – по суті всього. З часом ситуація змінилася, і ці обмеження почали поширюватися на повністю зібрані дрони. «Однак обхідний шлях був простим: вони умовно видалили дві гайки – і дрон більше не вважався зібраним», – пояснює бойовий пілот. «Як тільки гайки були знову прикріплені – він полетів». Хоча ці обмеження викликали певний ажіотаж у ЗМІ на той час, жоден з операторів по-справжньому не відчув їхнього впливу. «Я вважаю, що зараз ми спостерігаємо подібну ситуацію», – висловлюється Ілля.
В Україні дрони переходять з цивільного на військове використання – цей факт важко відстежувати.
Наразі триває обмежене виробництво цього обладнання: впроваджуються нові моделі (зокрема, DJI Mavic 4 Pro, DJI Matrice 4T), що вимагає створення виробничих ліній, а це означає, що нові моделі замінюють старі. Це призведе до подальших ускладнень для нас, прогнозує Валерій Яковенко. Збройні сили вже ефективно адаптувалися до серії Mavic 3, і тепер існує дефіцит. «Хто використовуватиме їхні обмежені партії? Поки дехто готовий платити будь-яку ціну за дрони, українці стежать за бюджетом», – розмірковує він.
Зовсім новий DJI Mavic 4 Pro. Фото Стіва Дента для Engadget
Перехід на нову версію буде непростим. «Ми маємо
ВСІ ДОРОГИ ВЕДУТЬ ДО КИТАЮ
Китайські постачальники почали скорочувати
Источник: www.ukrinform.ua