Журналісти-розслідувачі викрили зв'язки між народним депутатом Ігорем Копитіним, членом Комітету Верховної Ради з питань національної безпеки, оборони та розвідки, та бізнесменом Романом Мілешком. Слідчі виявили, що Мілешко має зв'язки з громадянами Росії, підприємствами, що перебувають під санкціями США, та особами Грузії, що перебувають під українськими санкціями. Нещодавні повідомлення ЗМІ виявляють нові випадки неправомірних дій під час виконання державних контрактів в авіаційному секторі.
Редакційна колегія має доступ до документів, зображень та записів, які демонструють давню співпрацю між Копитіним та Мілешком — партнерство, яке становило загрозу національній безпеці під час війни.
Попередні журналістські розслідування досліджували зв'язки з країною-агресором компаній, які прямо чи опосередковано пов'язані з Романом Мілешком:
- ТОВ «НЗОПЕРАЙШИНС»;
- ПАТ «Авіакомпанія «Константа»»;
- ТОВ «КСЕНА»;
- Компанія вільної зони – “EXPEDITION AVIATION (FZC)” Об'єднані Арабські Емірати.
Крім того, є ще дві компанії, пов'язані з Романом Мілешком, які заслуговують на увагу:
- ТОВ НВФ «МС АВІА-ГРЕЙД»;
- ТОВ “ІНКОМПАС”.
Невиконаний контракт на вертоліт: чотири з десяти
Для Сухопутних військ Збройних Сил України вкрай важливо мати достатню кількість бойових військово-транспортних гелікоптерів моделі Мі-8 МТ (МТВ). Ці літаки необхідні для транспортування військовослужбовців та вантажів на передову та здатні перевозити важке озброєння. Однак значна частина цих гелікоптерів спочатку були цивільними моделями, що вимагало термінового переоснащення та вдосконалення після початку повномасштабного вторгнення Російської Федерації.
У грудні 2022 року ТОВ «МС АВІА-ГРАД» отримало державний контракт на модернізацію 10 бойових гелікоптерів Мі-8МТ. Проте компанія зволікала з виконанням контракту та протягом півроку не надавала жодних результатів. До кінця терміну дії контракту військовим було передано лише чотири (!) літаки без ретельної специфікації чи підтвердження виконаних робіт. У документах немає жодних свідчень про закупівлю чи встановлення озброєння, що свідчить про те, що компанія з самого початку не мала наміру повністю виконувати контракт.
Контракт був структурований таким чином, що дозволяв змінювати умови з мінімальним наглядом. Як наслідок, військові отримали менше половини з 10 запланованих гелікоптерів, а також нечіткий статус оперативної готовності.
У документації про приймання-передачі не зазначено, які саме роботи були виконані, яке обладнання було придбано для встановлення, і чи було взагалі придбано; така специфікація існувала лише у початковій версії контракту від 22 грудня 2022 року щодо 10 літаків. Крім того, після передачі 4 вертольотів Мі-8МТ від ТОВ «СВФ «МС АВІА-ГРАД» до Центрального управління авіаційного та протиповітряного забезпечення відсутній вичерпний перелік наданих послуг, виконаних робіт, а також їх детальна вартість. Таким чином, неможливо встановити ступінь модифікації 4 вертольотів.
Здавалося б, замовник – Центральне управління авіаційного забезпечення та фахівці військової авіації повинні мати суттєві претензії до підрядника – ТОВ «НВФ «МС АВІА-ГРАД». Однак ці претензії так і не спливли на поверхню. Чи відіграв у цьому роль народний депутат Ігор Копитін, пов'язаний з бізнесменом Мілешком, як лобіст цього підприємства, мають розслідувати правоохоронні органи.
Контракти на мільярди — без конкуренції та результатів
Вже забезпечивши контракт на суму майже півмільярда, за яким жодних робіт не виконувалося протягом шести місяців, протягом яких Командування Сил логістики ще не отримало жодного озброєного гелікоптера з десяти замовлених, ТОВ «НВФ «МС АВІА-ГРАД» підписує нові (!) контракти з Міністерством оборони без конкурсу:
- Серпень 2023 року – контракт на 1,005 млрд гривень;
- Вересень 2023 року – контракт на 174 млн гривень;
- Листопад 2023 року – контракт на 335 млн гривень.
Це лише «найбільші» контракти для армійської авіації, а також додаткові контракти, укладені з Національною гвардією України та військовими частинами Повітряних сил Збройних Сил України.
Контракти без конкурсу та зі збільшеними термінами виконання
Чи можете ви пояснити, як це працює, і які катастрофічні наслідки це мало для обороноздатності України? Давайте розглянемо часові рамки.
Контракт з державним підприємством Укроборонпрому “Конотопський авіаремонтний завод “АВІАКОН” від 22 вересня 2023 року на аналогічні завдання з мілітаризації трьох гелікоптерів було укладено за результатами конкурсу. Терміни ремонту – 30 листопада 2023 року та 15 грудня 2023 року. Від підписання контракту до його завершення та передачі гелікоптерів минуло лише 69 та 84 дні відповідно.
На противагу цьому, аналогічний контракт на мілітаризацію гелікоптерів ТОВ «НВФ «МС АВІА-ГРАД» з мережі Мілешко на 489,6 млн гривень було укладено без конкурентів та тендеру. Цей контракт було підписано 22 грудня 2022 року, а термін ремонту – 30 листопада 2023 року. У судовому реєстрі відображено справу, порушену Міністерством оборони проти ТОВ «НВФ «МС АВІА-ГРАД» за штрафні санкції, пов’язані із затримкою виконання контракту. ТОВ «НВФ «МС АВІА-ГРАД» витратило майже рік на виконання цього контракту.
Наступний державний контракт з ТОВ «НВФ «МС АВІА-ГРАД» на 174 мільйони гривень був аналогічно укладений без конкурсу. Контракт було підписано 29 вересня 2023 року, а термін виконання ремонту – 30 листопада 2024 року. Тривалість цих робіт становить рік і два місяці.
Найбільший державний контракт з ТОВ «НВФ «МС АВІА-ГРЕЙД» становить гривень
Источник: kp.ua