Точка неповернення: визнане світом українське модерністське мистецтво 20.02.2025 11:29 Укрінформ Як роботи Малевича, Богомазова, Екстер, Петрицького та інших творців з виставки «В епіцентрі шторму» вже три роки зміцнюють нашу ідентичність на міжнародному та внутрішньому рівнях
У таких містах, як Мадрид, Кельн, Брюссель, Відень і Лондон – у найкращих галереях кожного місця – наше найкраще мистецтво було представлено на виставці « В епіцентрі бурі. Модернізм в Україні 1900-1930-х років». Починаючи з 21 лютого, у Києві покажуть понад 50 знакових експонатів із колекції Національного художнього музею України, які об’їздили світ.
Укрінформ мав ексклюзивний попередній перегляд виставки перед її відкриттям.
Чим виставка «В епіцентрі бурі. Модернізм в Україні, 1900-1930-ті» в НАМУ відрізняється від одноіменних виставок в австрійському Бельведері чи Королівській академії мистецтв у Лондоні? Чи досягнуто головної мети утвердження української ідентичності на світовій арені? Мистецтвознавці висловлюють свою думку.
«ТРИ ЖІНОЧІ ПОСТАТІ» ОЛЕКСАНДРИ ЕКСТЕР ТА «СІМ’Я» ФЕДОРА КРИЧЕВСЬКОГО ЯК ХУДОЖНІ ЕМБЛЕМИ
«Українські митці змогли запровадити нові форми вираження, глибоко зазнавши впливу українських народних традицій. Їхні новаторські спроби в живописі, танці, кіно та моді на початку 20-го сторіччя міцно затвердили Україну як центральну країну в розвитку модернізму. Україна – країна інноваторів, піонерів і творців, які сприймали мистецтво як засіб для нових концепцій і способів життя», – зазначає Франческа Тіссен-Борнеміса, відомий меценат і колекціонер мистецтва, яка відіграла ключову роль у запуску проекту «В епіцентрі шторму. Модернізм в Україні 1900-1930-х років» в Іспанії.
Франческа Тіссен-Борнеміса. Фото надано Національним художнім музеєм України Костянтином Акінші.
Спочатку виставка відкрилася там 29 листопада 2022 року. Euronews включив її до трійки найкращих європейських мистецьких подій сезону разом із виставками робіт французького художника Сезанна в Лондоні та голландського художника Ван Гога в Римі.
Які українські художники-модерністи привертають увагу міжнародних ентузіастів мистецтва як найвидатніші та найвідоміші постаті у світі живопису? Таких назв більше десяти. Олександра Екстер, яка з півтора років прожила в Києві майже 30 років, у Парижі збагатилася новаторськими концепціями та подружилася з Пабло Пікассо. «Три жіночі постаті» художника стали яскравим мистецьким символом України.
«Три жіночі постаті» Олександри Екстер є окрасою колекції Національного музею образотворчого мистецтва.
Федір Кричевський отримав визнання в Європі з 1928 року. Його відома картина «Батьківщина» (також її називають «Родина») із триптиха «Життя» дебютувала на 16-й Венеціанській бієнале. На цій виставці вперше українське мистецтво було представлено як окремий сегмент експозиції – в радянському павільйоні, але під банером «Українське сучасне мистецтво». Всього було представлено 17 штук. Ця експозиція була описана як «різноманітна, трохи раціоналістична, але багата на колір і поетичну сутність». У фототеці архіву Венеціанської бієнале зберігається одна з двох нині відомих фотографій тієї епохи, на якій зображена «Батьківщина».
На 16-й Венеційській бієнале українське мистецтво вперше було представлено окремою виставковою секцією. Архівне фото.
Понад 90 років тому на виставці також експонувалися «Портрет Оксани Павленко» Василя Седляра, розстріляної у 1937 році, та «Жінка за столом із лампою» Костянтина Єлєва, відомий глядачам лише за зворотним боком під назвою «Голова робітниці». Крім того, були представлені втрачені твори Михайла Бойчука, страчені радянською владою, такі як «Дівчина з квіткою» та «Дівчина» Івана Липківського (або «Дівчина з підносом»).
Василь Седляр «Портрет Оксани Павленко».
На всіх п’яти великих виставках за кордоном «В епіцентрі бурі. Модернізм в Україні 1900-1930-х років» була представлена картина Михайла Бойчука «Доярка» — одна з небагатьох робіт, що пережили репресії засновника національного художнього стилю, названого його іменем. Вона експонується поряд з кількома іншими роботами митця з колекції Національного художнього музею України та в його рідних стінах
Источник: www.ukrinform.ua