Фото: прес-служба СБУ
Операція «Павутинка» завдала Росії непередбаченого та значного удару. Як наслідок, країна-агресор, втративши значну кількість літаків, розпочала спроби приховати решту, намагаючись захистити їх від подальших атак. Журналіст Коротко коротко розкрив поточні дії агресора у цьому відношенні та стратегічні переваги для нашої країни.
Укриття не забезпечують повної безпеки для літаків
У світлі цієї ситуації Кремль розпочав дії за двома напрямками – будівництво укриттів для літаків та їх переміщення вглиб своєї території, в райони, недоступні для української зброї.
Наприклад, OSINT-аналітик Def Mon повідомив про збільшення будівництва укриттів для військових літаків у Росії. Супутникові знімки свідчать про те, що розробка таких підземних оборонних споруд триває майже на всіх російських аеродромах.
Сліди будівництва укриттів можна побачити на військових аеродромах, розташованих у Кіровську, Севастополі, Гвардійському та Саках у тимчасово окупованому Росією Криму.
У Росії аналогічні зусилля докладаються в Єйську, Кримську, Приморському-Ахтарську, на авіабазі Ханськ в Адигеї, Міллерово, Ахтубінську, Борисоглібську, Курську та Липецьку. Супутники також зафіксували знімки будівельних робіт на базі стратегічної авіації в Енгельсі.
Супутникові знімки показують поточне будівництво нових укриттів. Хоча такі споруди можуть частково зменшити ефективність атак, вони не забезпечують повного захисту від сучасної високоточної зброї.
На супутникових знімках видно будівництво ангарів на всіх військових аеродромах Російської Федерації. Фото: https://x.com/DefMon3/status/1931424799839948994
Біжи, біжи!
Тим не менш, самі росіяни сумніваються в надійності нових укріплень і розглядають їх як більш життєздатний варіант передислокації літаків углиб своєї території, гарантуючи, що навіть «вантажівки» не зможуть дістатися до цих районів. Аналітичний портал Defense Express повідомляє, що після української спецоперації «Павутина» Росія приховала бомбардувальники Ту-160 на авіабазі Анадир (Вугільний) на Чукотці, розташованій за 6,6 тисячі кілометрів від України. Це підтверджує супутниковий знімок Sentinel від ESA, зроблений 4 червня. Примітно, що лише кількома днями раніше, 2 червня, ці літаки були відсутні на авіабазі.
«В Анадирі їх не захищає відстань понад 6,6 тисячі кілометрів, оскільки ця відстань не є перешкодою для дистанційно керованих безпілотників, що прибувають з тисяч кілометрів на вантажівках. А реальність така, що вантажівка з безпілотниками просто не може дістатися до Анадиря через відсутність доріг», – зазначається на порталі Defense Express.
Уся логістика до цього ізольованого місця залежить від повітряного транспорту та обмеженого морського судноплавства. «Крім того, важливо зазначити, що авіабаза Анадир знаходиться лише за 500 км від кордону між США та Росією. Однак, схоже, Кремль вирішив, що це безпечніший варіант», – зазначають аналітики.
Однак ворог стикається з ще одним викликом. З відстаней, що перевищують 6 тисяч кілометрів, російським літакам стає дедалі важче завдавати ударів по Україні через обмеження палива. У певний момент їм знадобиться дозаправка, що може призвести до використання російських аеродромів, які знаходяться в зоні дії української зброї. Це значно збільшить оперативні витрати.
Російські літаки не були розроблені для транспортування ракет
Крім того, росіяни стикаються з додатковою проблемою – швидкою деградацією своїх військових літаків. Наприклад, бомбардувальники Ту-95 не були розраховані на 8 ракет Х-101 кожен. Після таких місій необхідні ретельні перевірки, щоб переконатися, що будь-які тріщини, що виникли внаслідок навантаження, не погіршилися. Коли літаки експлуатуються під максимальним навантаженням, крила можуть почати ламатися. Вони були призначені для підтримки лише двигунів та палива, а не такої великої кількості важких ракет.
Історія питань
1 червня 2025 року СБУ провела спеціальну операцію під назвою «Павутиння», яка отримала широкий резонанс як у військових, так і в дипломатичних колах. Повідомляється, що на п'яти військових аеродромах Російської Федерації: «Біла», «Дягілево», «Оленя», «Іваново» та авіабазі «Українка» було знищено понад 40 літаків, зокрема стратегічні бомбардувальники Ту-95МС, Ту-22М3, Ту-160 та розвідувальні літаки А-50У. Це становить 34% носіїв стратегічних крилатих ракет на основних аеродромах Російської Федерації. За даними СБУ, оціночна вартість втрат стратегічної авіації противника під час спецоперації «Павутиння» становить 7 мільярдів доларів США.
Тільки цифри
За оцінками аналітиків, після операції «Павутинка» в Російській Федерації залишилося 105-110 бойових літаків (Ту-95МС: до 48 одиниць; Ту-22М3: близько 45 одиниць; Ту-160: 16–18 літаків).
Орієнтовна вартість будівництва найпростішого укриття для одного літака становить від 0,35 до 0,6 мільйона доларів.
Источник: kp.ua