Відеоскандал у школі №309: запитань більше, ніж відповідей 20.02.2025 12:09 Укрінформ. Що ховається за невдалим учнівським «жартом» і як вирішувати соціальні проблеми?
Інцидент зі спонтанним виступом старшокласників київської школи № 309, під час якого працівник ЦКК нібито втручається між закоханими, а згодом його вбивають і витягують зі сцени на розвагу глядачів, викликав значне обурення серед багатьох в українській спільноті.
Реакція на цю сумну «пародію» в соціальних мережах була надзвичайно сильною, типовою реакцією під час війни та в епоху соціальних мереж. Дійсно, перегляд цього відео викликає труднощі – воно представляє надзвичайно негативну перспективу з усіх боків. Проте, після початкових емоційних реакцій, поступово виникає потреба заглибитися в глибші та деталізованіші проблеми – визначити, хто винен, і визначити правильний курс дій.
Вадим Васютинський
Щоб було зрозуміло, ми маємо справу зі складними механізмами, де прості запитання та прості рішення неможливі. Як пояснює Вадим Васютинський, соціальний психолог, який досліджує вплив соціальних факторів на поведінку індивідів та їх взаємодію в різних ситуаціях: «Проблема не в самих студентах, а в їхньому соціальному середовищі, звідки вони черпають ці уявлення. Немає однозначної відповіді на те, як нам це вирішувати».
Проте експерт зазначає, що раціоналізація, з’ясування та розуміння того, як ці стереотипи розвиваються та хто їх підтримує, дає обнадійливі підстави для пошуку рішень для покращення ситуації не лише в школі, а й для конструктивного суспільного діалогу.
Школа: ми вживаємо заходів, щоб цього не повторилося
Колектив і адміністрація школи № 309 демонструють зрілу та витриману позицію. Вони цілком можуть бути єдиними дорослими в цьому сценарії, як згадується. Директор школи Ольга Тимошенко взяла на себе повну відповідальність: «Я, як керівник закладу, несу персональну відповідальність за навчальний процес і його проведення і приношу щирі вибачення всім, кого цей інцидент постраждав чи образив… Нам боляче ця ситуація, але ми не цураємося від проблем і не ухиляємося від відповідальності; натомість ми вживаємо заходів, щоб це не повторилося. Наша школа завжди була і залишається місцем, де виховується повага до Збройних Сил України, патріотизм, вдячність за мир, який захищають наші воїни», – зазначила на своїй сторінці директор. Педагог-організатор, який не знав про цю подію, вирішив звільнитися за власним бажанням, оскільки старшокласники ніколи не розігрували цю сцену на репетиціях. Проте вона теж не знімає з себе відповідальності.
Ольга Онищенко в будівлі школи в Євпаторії. Фото з соцмереж
Ольга Тимошенко має солідну професійну репутацію, як і сама установа. Раніше вона керувала єдиною україномовною школою в Євпаторії та була змушена залишити Крим після його анексії в 2014 році.
Юрій Юзич, історик і громадський діяч, скаут, учасник Реанімаційного Пакету Реформ, зауважує, що київська школа 309 є прикладом якісного патріотичного виховання: «Школа справді одна з найкращих у Києві щодо національно-патріотичного виховання. Це чи не єдина школа в місті, де є портрет Романа Шухевича та чудовий музей, присвячений визвольній боротьбі. Школа проводить благодійні ярмарки та відправляє дрони на передову. Вчителька математики пішла добровольцем до 112-ї окремої бригади Військ територіальної оборони ЗСУ та отримує від закладу моральну та матеріальну підтримку.
Юрій Юзич
Крім того, школу можна розглядати як модель реалізації чинного законодавства щодо розвитку української національної та громадянської ідентичності. Тут, зокрема, застосовано ініціативу створення комплексного середовища, де термін «патріотизм» звучить не лише в окремому предметі 10 класу, а стабільно присутній у всіх предметах.
З пояснень директора можна зробити висновок, що старшокласники не усвідомлювали наслідків своїх дій; тепер вони шкодують про те, що сталося. «У них не було наміру нікого образити щодо Збройних Сил України». Крім того, в одного зі студентів батько служить на фронті. Однак це визнання не вирішує існуючих проблем; насправді це може їх посилити.
Режисер висловлює занепокоєння моральним станом підлітків, які тепер налякані та змушені терпіти сильну ворожість дорослих. Зі старшокласниками проводяться бесіди, їх уже викликали до поліції. Примітно, що хлопчика, батько якого на фронті, а мама за містом, до міліції супроводжував його класний керівник, який був присутній під час спілкування з ювенальною поліцією.
Педагоги, з якими я спілкувався, повідомили, що зараз школа та її колектив переживають складний період, стикаючись із численними формальними заходами та дисциплінарними стягненнями. Тривають перевірки, звіти, наради, рішення, адмінпротоколи, обговорення, формування планів дій, посилення патріотичного виховання. Присутність громадських діячів, комісій, інспекторів збережеться на тривалий час.
Источник: www.ukrinform.ua